اضافه وزن و چاقی در کودکان

اضافه وزن و چاقی در کودکان

مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان، امروزه به یک مشکل همه گیر در جهان درآمده و به سرعت نیز رو به افزایش است. تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پرانرژی با ارزش غذایی کم، کاهش فعالیت جسمانی روزانه و تنش های عصبی ناشی از زندگی ماشینی از دلایل افزایش چاقی به شمار می رود.

پیامدهای نامطلوب چاقی در دوران کودکی، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالی ا‌ست.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

آیا می دانید:

سالانه حدود ۴۰۰،۰۰۰ نفر به علت بیماری های ناشی از ابتلا به چاقی و عدم فعالیت بدنی کافی جان خود را از دست می دهند؟

– کودکان سنین ۱ تا ۵ سال نوشیدن نوشابه را برآبمیوه ترجیح می دهند؟

– کودکان حدود ۵ تا ۱۰ بار بیش از نیاز روزانه نمک مصرف می نمایند؟

– ۵ درصد از کودکان فشار خون بالاتر از حد طبیعی دارند؟

– میزان چاقی در کودکان در ۲ دهه اخیر ۲ دهه اخیر ۲ برابرشده است؟

– ۳۰-۴۰% کودکان مبتلا به افزایش کلسترول خون هستند؟

– شیرپرچرب، پنیر پرچرب (پنیرپیتزا)، کالباس، سه نوع از بدترین غذاها از نظر چربی اشباع برای کودکان است؟

– فقط یک نفر از هر پنج کودک ۵ سهم وعده میوه و سبزی توصیه شده روزانه مصرف می نمایند.

– حدود 1/4 سبزی مصرف شده توسط کودکان را سیب زمینی سرخ شده تشکیل می دهد.

اضافه وزن و چاقی در کودکان

علت اضافه وزن و چاقی در کودکان

تعداد کودکان دچار اضافه وزن و چاقی به میزان محسوس در حال افزایش است. کودکان زمان کمتری را به ورزش و تحرک اختصاص می دهند و اغلب وقت خود را به تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری و… اختصاص می دهند.

امروزه خانواده ها به دلیل گرفتاری و مشغله روزانه زمان کمتری را برای طبخ غذا در منزل اختصاص می دهند و مصرف غذاهای آماده طبخ رو به افزایش است.

غذاهای تهیه شده درکارخانه های مواد غذایی مثل کنسروها، سوسیس، کالباس پیتزا، همبرگر، سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد همه روزه جای بیشتری در برنامه غذایی خانواده ها پیدا می کنند.

بیش از ۱۰% کودکان ۲-۵ سال و ۱۵% کودکان ۶ تا ۱۹ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند. مطالعات نشان می دهد که کودکان چاق ۸۰% بیشتر شانس ابتلا به چاقی در بزرگسالی دارند و این نسبت زمانی که پدر یا مادر دچار اضافه وزن باشند، بیشتر می شود. اضافه وزن و چاقی در فرزندان بستگی کامل به الگوی غذایی مصرفی خانواده و زمان اختصاص یافته به ورزش و فعالیت بدنی دارد.

اگر شما نگران اضافه وزن و چاقی فرزند خودتان هستید باید راهکارهای مناسب برای کنترل وزن را بیابید. هیچگاه خودتان برنامه غذایی و رژیم لاغری به کودک ندهید. حتماً با مشورت کارشناس تغذیه برنامه غذایی مناسب برای کنترل وزن را تهیه نمایید تا برنامه غذایی از نظر موادمغذی لازم برای رشد کمبودی نداشته باشد و با توجه به سن و قد و دیگر فاکتورها تهیه شده باشد.

فرزندان والدین چاق بیشتر در معرض چاقی هستند. اغلب این کودکان به نوجوانان چاق و نهایتاً به بزرگسالان چاق مبدل می گردند. تشخیص و درمان چاقی در دوران کودکی بهترین روش برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با چاقی و مرگ و میرناشی از آن در بزرگسالی می باشد.

اضافه وزن و چاقی در کودکان

ارتباط چاقی در بزرگسالی به چندین فاکتور بستگی دارد: سن شروع چاقی، میزان چاقی، چاقی والدین از آن جمله اند از اضافه وزن درکودک زیر ۳ سال نمی توان احتمال چاقی در بزرگسالی راپیش بینی نمود مگر آن که حداقل یکی از والدین چاق باشد. بعد از ۳ سالگی چاقی با چاقی بزرگسالی ارتباط نزدیک تری پیدا می کند و با بالا رفتن سن کودک تشدید می شود.

اگر چاقی کودک تا ۶ سالگی ادامه پیدا کند احتمال دوام آن ۵۰% می شود و ۷۰ تا۸۰% از نوجوانان چاق به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند اگر حداقل یکی از والدین چاق باشند احتمال ابتلا به چاقی در کودک با هرسنی افزایش می یابد.

نامتعادل بودن انرژی دریافتی و انرژی مصرفی می تواند موجب به وجود آمدن اضافه وزن شود. (انرژی دریافتی ناشی از غذای مصرفی می باشد)

توجه نمائید همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است لذا مراقب اضافه وزن کودک خود باشید.

شیرمادر می تواند خطر ابتلا به چاقی در کودکان را کاهش دهد.

  • مادران باید شیردهی را از نخستین ساعات تولد فرزند شروع نمایند.
  • در ۴ تا۶ ماه نخست نوزاد فقط باید از شیر مادر استفاده نماید در این دوران هرگز به نوزاد غذای اضافی ندهید.
  • شیردهی باید یک سال یا بیشتر ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: رژیم درمانی برای درمان چاقی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *