کنترل دیابت بارداری با رژیم غذایی

دیابت بارداری

دیابت بارداری می‌ تواند در طول حاملگی ایجاد شده و موجب بروز عوارض متعددی شود. خوشبختانه زنان مبتلا به این بیماری می توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم این عوارض را کاهش دهند.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

سوال: آیا می توان با رژیم غذایی دیابت بارداری را کنترل کرد؟

پاسخ: بله، رژیم های غذایی مخصوص این امر می توانند با تأمین نیازهای روز افزون مادر باردار از اختلالات کنترل قندی مادر نیز جلوگیری کند. بنابراین توصیه می شود که مادران بارداری که دیابت بارداری دارند، از رژیم های غذایی مخصوص مادران باردار دیابتی استفاده نمایند تا علاوه بر رشد حداکثر جنین، از اختلالات قند خون نیز در امان بمانند.

اصلی ترین علائم دیابت بارداری

رژیم غذایی بیماران دارای دیابت در دوران بارداری اهمیت دارد. مصرف مقدار مناسب کربوهیدرات و انتخاب غذاهای سالم در رژیم غذایی دیابت در دوران بارداری مهم است.

رژیم غذایی مناسب و کنترل قند خون در دوران بارداری برای سلامتی مادر و کودک اهمیتی فراوانی دارد. تغذیه مناسب به لاغری و تناسب اندام افراد دارای رژیم غذایی دیابت در دوران بارداری کمک شایان می کند. علائم دیابت بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنگی شدید غیر معمول
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • تهوع
  • عفونت‌ های مکرر مثانه
  • تاری دید
  • وجود قند در ادرار در آزمایش تشخیصی

رژیم غذایی توصیه شده به خانم های باردار

کنترل دیابت بارداری

تبعیت از یک رژیم غذایی سالم در طی بارداری و بویژه چنانچه فرد به دیابت بارداری مبتلا باشد بسیار مهم است. قندخون بالا می‌ تواند به مادر و جنین در حال رشد او صدمه وارد کند.

برای کمک به مدیریت قند خون باید بر مقدار، نوع و دفعات مصرف کربوهیدرات هایی که زن باردار مصرف می‌ کنند دقیقاً نظارت شود. نوشتن تمام غذاهایی که فرد در طول روز مصرف می‌کند شاید این کار را راحت‌ تر کند.

لازم است بدانید کربوهیدرات موجود در غذا هنگام هضم به قند تبدیل می شود (گلوکز نیز نامیده می شود). گلوکز برای شما و کودک مهم است اما مقدار زیاد گلوکز در خون می تواند منجر به مشکل شود. مصرف مقدار مناسب کربوهیدرات و انتخاب غذاهای سالم مهم است.

کربوهیدرات ها در نشاسته، میوه ها، سبزیجات، شیر و ماست یافت می شوند. بنابراین این بخش های غذایی باید اندازه گیری شوند. از مصرف شیرینی و دسر خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به افزایش سطح قند خون شود.

1. سه وعده غذایی اصلی و 2 یا 3 میان وعده در روز داشته باشید

وعده های غذایی با حجم کم داشته باشید و میان وعده میل کنید. شما در دوران بارداری نیازهای غذایی خود را افزایش داده اید و کودک شما برای تأمین تغذیه متعادل روی شما حساب می کند.

2. وعده های غذایی حاوی مواد نشاسته ای را اندازه بگیرید

در هر وعده غذایی یک نشاسته داشته باشید. یک وعده مناسب حدود 1 فنجان برنج، دانه ها، رشته فرنگی یا سیب زمینی پخته شده یا 2 قطعه نان در هر وعده غذایی است.

3. هر بار یک لیوان شیر

شیر یک غذای سالم است و منبع مهمی از کلسیم است. از آنجا که مایع است، قند شیر به سرعت جذب می شود. داشتن بیش از حد شیر در یک زمان می تواند منجر به افزایش قند خون شود. بهتر است هر بار شیر را به یک فنجان محدود کنید.

کنترل دیابت بارداری با رژیم غذایی

4. هر بار یک قسمت کوچک میوه

میوه ها مقوی هستند، اما از آنجا که قندهای طبیعی دارند، هر بار فقط یک وعده بخورید. یک وعده میوه یک قطعه میوه کوچک ، یا نصف یک میوه بزرگ یا حدود 1 فنجان میوه مخلوط است. از میوه هایی که در شربت کنسرو شده اند خودداری کنید. آب میوه ننوشید.

5. فیبر بیشتری بخورید

نان سبوس دار، برنج قهوه ای، جو دوسر، جو، ارزن یا سایر غلات کامل را امتحان کنید. نخود خرد شده، عدس و هر نوع لوبیا (چیتی ، قرمز ، سیاه) را در آن قرار دهید. این غذاها سرشار از فیبر هستند و به پایین آمدن سطح قند خون در مقایسه با زمان مصرف دانه های تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید کمک می کنند.

6. غذاهای مناسب صبحانه در بارداری

کنترل قند خون ممکن است صبح دشوار باشد زیرا در این زمان است که هورمون های بارداری بسیار قوی هستند. این هورمون ها حتی قبل از خوردن می توانند باعث افزایش سطح قند خون شما شوند.

غلات، میوه ها و شیر خشک بهترین گزینه برای صبحانه نیستند. زیرا بسیار زود هضم می شوند و می توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون شوند. صبحانه غلات سبوس دار به همراه یک غذای پروتئینی معمولاً بهترین انتخاب است.

7. نظارت بر کربوهیدرات‌ ها

توزیع یکنواخت وعده‌های غذایی و میان وعده‌های حاوی کربوهیدرات می‌تواند از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی، 3 وعده‌ غذایی کوچک تا متوسط و 2 تا 4 میان وعده در روز مصرف کنند.

8. مصرف غذاهایی که شاخص گلایسمیک آنها پایین است

مصرف غذاهایی با بار گلایسمیک کم، یکی دیگر از عوامل مهم در رژیم غذایی دیابت بارداری است. بار گلایسمی از حاصل ضرب مقدار کربوهیدرات‌ها موجود در یک نوع غذای خاص بر حسب گرم، در شاخص گلایسمیک یا ‪ GI‬است. این عدد تصویر دقیق‌تری از تأثیر واقعی غذا بر مقدار قندخون شما را ارائه می‌ دهد.

غذاهایی که بار گلایسمیک آنها پایین‌تر است کندتر از کربوهیدراتهای ساده که معمولاً به عنوان غذاهایی با ‪GI‬ بالا شناخته می‌شوند، تجزیه می‌ گردند. خوراکی هایی با بار گلایسمی برابر با ده یا کمتر به عنوان غذاهایی با ‪GI‬ پایین شناخته می‌ شوند که برای مدیریت قندخون در دیابت بارداری مفید هستند. برخی از غذاهایی با بار گلایسمی کم عبارتند از:

  • سبزیجات غیر نشاسته‌ ای
  • برخی سبزیجات نشاسته‌ای مانند نخود و هویج
  • نان ها و غلات صبحانه که بطور کامل از غلات کامل تهیه شده‌اند.
  • برخی از میوه‌ها مانند سیب، پرتقال، گریپ فروت، هلو و گلابی
  • انواع لوبیا
  • عدس
  • نخود

تمامی غذاهای فوق موجب آزاد شدن قند به خون به صورت آهسته و تدریجی می‌ شود. بنابراین به حفظ مقدار قندخون در محدوده‌ نرمال کمک می‌ کنند.

9. پروتئین بیشتری مصرف کنید

خوردن پروتئین به همراه کربوهیدرات یا انتخاب کربوهیدرات هایی که همچنین در آنها پروتئین وجود دارد به تعادل قندخون کمک می‌ کند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین بدون چربی مانند: ماهی، مرغ و بوقلمون، تخم مرغ، توفو، لوبیا، آجیل، انواع دانه‌ها، کینوا و حبوبات مصرف کنند.

10. انتخاب چربی های غیر اشباع

چربی های غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم غذایی سالمی هستند. نمونه‌ هایی از چربی های غیر اشباع عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن بادام زمینی
  • آووکادو
  • بیشتر مغزها و دانه‌ها
  • ماهی سالمون
  • ماهی ساردین
  • ماهی تن
  • دانه‌های چیا (تخم شربتی)

منبع: غفاری دایت

بیشتر بخوانید: رژیم‌ غذایی بیماران دیابتی و پیش دیابتی

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *