محدودیت سنی برای مصرف سویا

سویا

آیا محدودیت سنی خاصی برای مصرف سویا وجود دارد؟

همان طور که می‌ دانید سویا منبع غذایی سرشاری از پروتئین و آنتی‌ اکسیدان هاست. این ماده‌ غذایی می‌ تواند موجب کاهش کلسترول تام، کلسترول LDL و تری‌ گلیسرید خون شود.

شباهت سویا از نظر پروتئینی با گوشت ممکن است حاکی از این نکته باشد که می‌ توان این ماده‌ غذایی را از ابتدای شروع تغذیه‌ تکمیلی به کودک ارایه کرد.

ولی بعضی تحقیقات نشان داده‌ اند که مصرف سویا ممکن است موجب ایجاد آلرژی‌ هایی در کودکان شود. به همین دلیل توصیه می‌ شود این ماده‌ غذایی را به مقدار اندک و با احتیاط به کودک داد تا از ایجاد آلرژی وسیع (در صورت ایجاد آلرژی) جلوگیری شود.

مشاوره خرید محصولات با کارشناسان بازار پزشکی

فروشگاه بازار پزشکی با بهره گیری از بهترین برندها و دانش فنی خود توانسته تا کنون خوش بدرخشد. فروشگاه بازار پزشکی از هر گونه تلاشی برای بالا بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمیکند و همواره در تلاش است تا اسان ترین فرایند خرید با قیمت های واقعی و بدون واسطه از برندهای معتبر را برای مشتریان خود فراهم آورد. تامین مطمئن، سریع و اقتصادی کالاهای پزشکی و لوازم سلامت کاربران با بالاترین کیفیت از اولویت های سایت بازار پزشکی می باشند.

به منظور رفاه حال شما عزیزان امکان پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص محصولات، نحوه سفارش، تعیین سایز و موارد دیگر می توانید با تلفن ۰۲۱۹۲۰۰۷۷۲۴ و ۰۹۳۶۱۰۵۳۳۳۳ در ساعات کاری 10 تا 17 در ارتباط باشید.

شش فایده مصرف سویا برای بدن

به کاهش کلسترول کمک می‌ کند: سویا یکی از مهمترین مواد غذایی است که به کاهش تری گلیسیرید کمک می‌کند.

به حفظ سلامت قلب کمک می‌ کند: پروتئین سویا برای کسانی که به حفظ سلامت قلبشان اهمیت می‌دهند، غذای جذابی است. سویا فیبر دارد و عاری از کلسترول است. سویا را می‌توان به جای گوشت در بسیاری از غذاها استفاده کرد.

از پیشرفت برخی سرطان‌ ها پیشگیری می‌ کند: در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله آمریکایی تغذیه به چاپ رسید، مشخص شد که خوردن غذاهای حاوی سویا، به دلیل وجود ایزوفلاون‌های موجود در آن، خطر پیشرفت سرطان سینه را کاهش می‌ دهد.

جلوی اضافه وزن را می‌ گیرد: دانه‌ سویا و فرآورده‌ های آن اشتهای کاذب و پرخوری را که منجر به اضافه ‌وزن و چاقی می‌ شود از بین می‌ برند، اما با این‌ حال به علت داشتن پروتئین و فیبر فراوان، اگر به مقدار زیاد مصرف شود می‌ تواند به وزن گرفتن هم کمک کند؛ بنابراین سویا هم برای افرادی که به دنبال کاهش وزن خود هستند و هم برای افرادی که به دنبال افزایش وزن خود هستند، کاربرد دارد.

علائم یائسگی را تسکین می‌ دهد: دانه‌ سویا منبعی خوب ایزوفلاون‌ها است. طی یائسگی سطح استروژن به ‌شدت افت می‌کند. ایزوفلاون‌ ها قادرند به سلول‌ های گیرنده‌ استروژن متصل شوند. در این حالت بدن شدت تغییرات به وجود آمده را کمتر احساس می‌ کند. این روند سبب می‌ شود بسیاری از نشانه‌ ها و عوارض یائسگی مانند نوسان خلقی، گرگرفتگی و دردهای گرسنگی کمتر شود.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، البته فراموش نکنید که ممکن شما به سویا حساسیت داشته باشید و لازم است موارد احتیاطی رعایت شود.

سویا

 

پرسش: توصیه شده است که برای پسر ۱۰ ساله‌ ام که بیماری نقص ایمنی دارد، روزانه ۲ عدد تخم بلدرچین به عنوان غذا به او بدهم. آیا این کار از نظر تغذیه‌ ای درست است؟

پاسخ: به اعتقاد بنده هیچ ارتباطی بین بیماری نقص ایمنی و تخم بلدرچین وجود ندارد. برای کنترل التهاب یا کمک به کنترل بیماری‌ های مربوط به نقص ایمنی، توصیه می‌ شود که افراد از مواد غذایی حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های مختلف از قبیل ویتامین C، ویتامین E، کارتنوئیدها و همچنین از روغن ماهی استفاده کنند.

به علاوه می بایست توجه کرد که تفاوت اساسی بین تخم بلدرچین و تخم مرغ معمولی وجود ندارد. تنها تفاوتی که ممکن است وجود داشته باشد این است که تخم بلدرچین اگر از بلدرچین با تغذیه‌ خوب و مناسب به وجود آمده باشد ممکن است از نظر محتوای تغذیه‌ ای از تخم مرغ معمولی بهتر باشد.

در ضمن مصرف روزانه ۲ تخم‌مرغ به نظر می‌ آید که بیشتر از مقادیر توصیه شده است و ممکن است موجب افزایش سطح کلسترول در این کودک شده و استعداد ایشان را به ابتلا به بیماری قلبی و عروضی در سنین بالاتر افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *